Målet med holdningsundersøkelsen er å kartlegge hva befolkningen tenker om bypakken og forskjellige aspekter av den. Undersøkelsen vil også bidra til at befolkningen kan motta nyttig og relevant informasjon om det som skjer i bypakken. – Varaordfører Berit Frey, leder av styringsgruppa for bypakken.
Om holdningsundersøkelsen.
Norfakta har på oppdrag fra Bypakke Kristiansund gjennomført en holdningsundersøkelse med et representativt utvalg reisende fra Kristiansund, Averøy og Tingvoll.
Undersøkelsen er basert på tilsvarende undersøkelse i forkant av oppstarten av Bypakke Ålesund.
Holdningsundersøkelsen viser at 7 av 10 blant de som har svart, bruker bilen som hovedtransportmiddel i dag. Av de som ikke bruker bilen som hovedtransportmiddel, er det 1 av 10 som går, 0,1 av 10 som sykler og 0,9 av 10 som bruker kollektivtransport. Det er dermed grunn til å tro at svarene påvirkes av dette.
64 prosent av respondentene oppga at de er yrkesaktive eller går på skole, noe som er ti prosent færre enn i Ålesund sin undersøkelse.
Assosiasjoner til bypakke i Kristiansund
På spørsmål om hva respondentene forbinder med bypakke i Kristiansund var ny innfartsvei, bompenger, forbedringer av vei, gang- og sykkelvei og bedre kollektivtilbud gjennomgående beskrivelser.
Kollektivtilbudet
Holdningsundersøkelsen forteller at 3 av 10 er fornøyde med dagens kollektivtilbud i Kristiansund, men kun 0,9 av 10 oppga kollektivtransport som hovedtransportmiddel i det daglige. Dermed kan deres oppfatning av kollektivtilbudet være påvirket av kunnskapsnivå om rutene og rutetilbud, og deres generelle forhold til kollektivtransport.
FRAM sin kundetilfredsundersøkesle for Kristiansund, Aure og Averøy viste i 2022 at 6 av 10 brukere er fornøyde med dagens busstilbud.
Sykkel og gange
4 av 10 synes byen er bra tilrettelagt for syklende. Samtidig er de mer tilfredse med tilretteleggingen for gående i sentrum, da 7 av 10 er fornøyde. Det er viktig å se dette i lys av at bare 0,1 av 10 respondenter sykler og at 1 av 10 respondenter går, de fleste av respondentene bruker ikke gang- og sykkelnettet som hovedtransportmiddel i hverdagen. For Ålesund sin bypakke var en av ti fornøyde med tilbudet for syklende, og andelen som var fornøyde med tilbudet for gående var litt lavere med 6 av 10.
Bilen er et viktig transportmiddel i dag
Bilen er per i dag det foretrukne transportmiddelet blant respondentene i Kristiansund. Totalt sett oppga 74 prosent at de bruker bilen til/fra jobb og skole. Samtidig er det bare 66 prosent under 30 år som oppga bilen som foretrukket transportmiddel. 91 prosent oppga at de har tilgang på bil.
Bompenger er en del av bypakken
For å realisere Bypakke Kristiansund skal det innføres bompenger, i likhet med praksisen for mange tidligere og nåværende bypakker i landet. Deler av bompengeinntektene vil gå med til å sikre bedre tilretteleggelse for kollektivtrafikk, utvikle gang- og sykkelveier, og til å øke trafikksikkerheten.
6 av 10 stiller seg negative til å bruke bompenger for å realisere bypakken, mens 2 av 10 er positive til å bruke bompenger. I Kristiansund er det 6 prosent flere som er negative til bruk av bompenger sammenlignet med før oppstarten av Ålesund sin bypakke.
45 prosent av respondentene stiller seg positiv til at deler av bompengemidlene brukes for å bedre tilretteleggingen for kollektivtrafikk, bygge gang- og sykkelveier, og øke trafikksikkerheten. 19 prosent er nøytrale, 34 prosent negative og 2 prosent hadde ikke en formening.